حمله بیگانگان به زمین؛ مسئله سه جسم چیست؟


البته سریال نتفلکیس که فصل اول آن با تمرکز بر جلد اول رمان ساخته شده، برای مراعات حال آن دسته از بینندگانی که معلوماتشان از از فیزیک کوانتوم در سطح اینشتین نیست، از بسیاری از جنبه‌های سنگین و نظری کتاب فاصله گرفته و تمرکز خود را روی معرفی شخصیت‌های کاملاً جدیدی گذاشته است تا بار احساسی داستان بیشتر شود.

بااین‌حال، نقش‌های مثبت و منفی سریال اکثراً دانشمندانی هستند که در پس‌زمینه‌ای از فیزیک کوانتوم، اخترفیزیک، تکنولوژی موجود در دنیای واقعی و ایده‌های تخیلی همچون حضور موجودات فضایی و گجت‌هایی که چندین قرن از دانش بشر جلوتر هستند، تصمیم‌هایی می‌گیرند که زندگی انسان‌ها در کره‌ی زمین را دستخوش تغییرات بزرگی می‌کند.

حال بیایید با هم نگاهی بیندازیم به برخی از جنبه‌های علمی سریال تا هم درک بهتری از اتفاقات داستان داشته باشیم و هم با چند نظریه‌ی جذاب علمی آشنا شویم.

هشدار اسپویل: ادامه‌ی مقاله ممکن است برخی از ماجراهای سریال را لو دهد.

مسئله‌ی سه جسم چیست و چرا هیچ‌کس نتوانسته آن را حل کند؟

مسئله‌ی سه جسم که شخصیت‌های جک و جین در بازی واقعیت مجازی «سان تی» با آن مواجه می‌شوند و قرار است آن را حل کنند (در ادامه بیشتر درباره‌ی هدست VR سریال صحبت می‌کنیم)، به یک مسئله‌ی علمی واقعی اشاره دارد که تقریباً حل‌نشدنی است و از آن به‌عنوان «رقص مداری سه جرم آسمانی» یاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید