هاست ابری چیست؟ مقایسه با سایر سرویس ها، مزایا و معایب و کاربردها


سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سرویس‌های میزبانی از سایت یا همان هاست، در انواع متنوعی عرضه می‌شوند؛ یکی از این انواع که نسبتاً نوظهور محسوب می‌شود، هاست ابری نام دارد.

این نوع هاست‌ها، محصول گسترش مفهومی با نام رایانش ابری هستند. پس طبیعتاً قبل از اینکه چیستی آن را بررسی کنیم، باید نگاهی به مفهوم Cloud Computing یا به‌قول برخی، محاسبات ابری بیندازیم.

منظور از رایانش ابری یا محاسبات ابری (Cloud Computing) چیست؟

به بیان خیلی ساده، رایانش ابری، امکان اجارۀ یک کامپیوتر و توانایی‌هایش را به‌جای خرید آن، فراهم می‌کند. فرض کنید به‌فضایی برای ذخیره‌سازی عکس‌های دیجیتالی خود نیاز دارید؛ رویکرد سنتی این‌گونه است که آن‌ها را در هارد کامپیوتر خود، هارد اکسترنال، فلش یا هر نوع حافظه‌ای که در اختیار دارید، ذخیره خواهید کرد؛ اما با کمک Cloud Computing، می‌توانید از همان تصاویر، در یک درایو بسیار بزرگ که روی اینترنت قرار دارد، نگهداری کنید.

این درایو بزرگ، توسط ارائه‌دهندگان فضای ابری مدیریت می‌شود. در سطح جهانی، می‌توانیم از گوگل و آمازون، به‌عنوان دو غول تکنولوژی که خدمات ابری به کاربران ارائه می‌کنند، نام ببریم. البته برای خرید هاست ابری، می‌توانید سراغ ارائه‌دهندگان داخلی هم بروید.

ضمناً، از هرجایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌توانید به عکس‌های خود که در فضای ابری نگهداری می‌شوند، دسترسی پیدا کنید.

علاوه‌بر این، رایانش ابری امکان اجارۀ انواع توان پردازشی را هم فراهم می‌کند. مثلاً اگر برای پروژه‌ای خاص، نیاز به RAM زیاد داشته باشید، اجباری به خرید RAM قدرتمند نیست؛ می‌توانید توان پردازشی مورد نیاز خود را از ارائه‌دهندگان اجاره و کلی در مخارج صرفه‌جویی کنید.

همان‌طور که گفتیم، این تکنولوژی جدید، باعث رقم خوردن اتفاقات بزرگ بسیاری در دنیای کامپیوترها شد و یکی از دستاوردهای آن، هاست ابری است.

هاست ابری چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

اجازه دهید اینجا هم از عبارات فنی و مفاهیم پیچیده دوری کنیم و با زبانی قابل فهم، چیستی این نوع سرویس‌های میزبانی را توضیح دهیم.

وقتی سایت یا اپلیکیشنی روی هاست ابری میزبانی می‌شود، به‌جای استفاده از یک سرور، مجموعه‌ای از سرورها را به کار می‌گیرد و از منابع همۀ آن‌ها برای بالا ماندن استفاده می‌کند!

این شبکه که گفتیم متشکل از چندین سرور است، توسط ارائه‌دهنده مدیریت می‌شود و قابل‌ پیش‌بینی است که توان پردازشی خیلی بالایی هم دارد؛ چون هرچه باشد، قدرت چندین سرور را به‌صورت ترکیبی ارائه می‌کند.

ویژگی های هاست ابری چیست؟

مهم‌ترین خصوصیت هاست ابری این است که سایت میزبانی‌شده روی آن، هیچوقت پایین نمی‌آید؛ چون حتی اگر یکی از سرورها کلاً قطع شود، باقی به کار خود ادامه می‌دهند و محتویات سایت را به دست بازدیدکنندگان می‌رسانند.

علاوه‌بر این‌ها، Cloud Hosting مقیاس‌پذیری خیلی بالایی را از خود نشان می‌دهد، کاملاً قابل اطمینان است، باعث صرفه‌جویی در مخارج می‌شود و البته که مدیریت آن هم بسیار راحت‌تر است؛ چون ارائه‌دهنده مسئولیت نگهداری از سرورها را بر عهده می‌گیرد و صاحب سایت و اپلیکیشن، می‌تواند روی جنبه‌های دیگر کسب‌وکار خود متمرکز شود.

حالا که فهمیدید هاست cloud چیست، بیایید مقایسه‌ای داشته باشیم بین این نوع سرویس میزبانی و سرویس‌های سنتی‌تر و قدیمی‌تر.

در مقایسه با سرویس‌های سنتی‌تر، نقطۀ تمایز و برتری هاست ابری چیست؟

فارغ از اینکه طرف مقابل مقایسه کدام نوع از انواع سرویس‌های میزبانی است، اصلی‌ترین تفاوت، در نحوۀ نگهداری و ذخیره‌سازی فایل‌های تشکیل‌دهندۀ سایت و اپلیکیشن دیده می‌شود.

در هاست‌های قدیمی، از هاست اشتراکی لینوکس گرفته تا سرور اختصاصی ویندوز، تنهای یک سرور فیزیکی وظیفۀ نگهداری از محتویات سایت را بر عهده داشت؛ ولی همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، در هاست ابری، گروهی از سرورها در همکاری با هم این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین، مقیاس‌پذیر‌ترین انواع هاست هم در مقابل هاست ابری، خیلی هم مقیاس‌پذیر نیستند! طبیعی است؛ کسی که سراغ Cloud Hosting می‌رود، به منابع چندین سرور دسترسی دارد و نتیجتاً، اگر لازم باشد، می‌تواند از توان پردازشی خیلی بیشتری برخوردار شود.

با وجود چنین پشتوانۀ عظیمی از منابع، کاربر قرار نیست پول زیادی بپردازد؛ یعنی این‌طور نیست که چون امکان استفاده از کلی منابع وجود دارد، هزینۀ استفاده از هاست ابری هم سر به فلک بکشد؛ اتفاقاً برعکس! هرکس فقط به اندازۀ منابعی که استفاده می‌کند پول می‌پردازد؛ نه کمتر و نه بیشتر.

بیایید عمیق‌تر شویم و این نوع هاست را به‌صورت جداگانه با انواع رایج سرویس‌های میزبانی مقایسه کنیم.

مقایسه هاست ابری با سرور اختصاصی

هاست ابری می‌تواند بسیار قدرتمندتر از سرور اختصاصی باشد، در عین اینکه لزوماً نباید هزینۀ کلانی برای برخورداری از آن بپردازید؛ به‌علاوه، همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، این نوع هاست در مقایسه با سرور اختصاصی و هر نوع سرویس میزبانی دیگر، مقیاس‌پذیری خیلی بیشتری دارد.

در نقطۀ مقابل، سرور اختصاصی، اجازۀ کانفیگ محیط میزبانی، دقیقاً مطابق خواسته‌های کاربر را به او می‌دهد.

مقایسه هاست ابری با سرور مجازی

با اینکه طرز کار آسان، یکی از مزایای سرورهای مجازی یا VPS محسوب می‌شود، در مقایسه با هاست ابری، VPS قافیه را می‌بازد؛ چون به‌وضوح کار کردن با هاست ابری راحت‌تر است؛ یادآور می‌شویم که تمام کارهای فنی مربوط به نگهداری از سرورها، بر عهدۀ ارائه‌دهنده خواهد بود.

منتهی اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی نحوۀ عملکرد سرور خود داشته باشید، البته اگر از دانش فنی کافی برخوردار هستید، طبیعتاً سرورهای مجازی انتخاب بهتری به حساب می‌آیند. ضمن اینکه نباید از قیمت قابل قبول و مقرون‌به‌صرفۀ آن‌ها هم غافل شویم.

مقایسه هاست ابری با هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، فضا را با سایت‌ها و کاربران دیگر شریک هستید؛ پس نباید از ضعف احتمالی عملکرد و کاهش سرعت متعجب شوید! البته که خب این نوع از انواع سرویس‌های میزبانی قیمت خیلی پایینی دارند و برای سایت‌های نوپا و سبک گزینۀ خوبی هستند.

هاست ابری، از هر جهت بهتر از هاست اشتراکی عمل می‌کند. هم انعطاف‌پذیرتر است، هم مقیاس‌پذیری بسیار بیشتری دارد، هم با خیال‌ راحت‌تری می‌توان روی عملکرد آن حساب کرد و هم….

چند نکتۀ مهم دربارۀ هاست cloud

هاست‌های ابری می‌توانند با هر دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز کار کنند؛ منتهی مطابق معمول دنیای هاست‌ها، لینوکس رایج‌تر است. به‌علاوه، هاست‌های اختصاصی مثل هاست وردپرس و هاست ووکامرس هم می‌توانند روی چنین ساختاری قرار بگیرند. یک نکتۀ مهم دیگر اینکه هاست ابری می‌تواند داخلی باشد یا خارجی! هرکدام هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. طبیعتاً وقتی از هاستینگ داخلی سرویس می‌گیرید، هاست ابری داخلی خواهید داشت و اگر سراغ ارائه‌دهندگان خارجی بروید، هاست ابری شما خارجی خواهد بود.

نکات مهمی که درباره هاست ابری باید بدانید

بد نیست نگاهی به نقاط ضعف و قوت این نوع هاست‌ها هم بیندازیم.

بررسی مزایا و معایب هاست ابری

نقاط قوت هاست ابری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مقیاس‌پذیری خیلی بالا
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • قابل اطمینان بودن
  • طرز استفادۀ آسان
  • دسترسی ساده و راحت
  • امنیت قابل قبول

در رابطه با ایرادات هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل بسیار کم (عملاً هیچ!) روی عملکرد و تنظیمات سرور
  • وابستگی شدید به اینترنت

در مجموع، خوبی‌های هاست ابری به مشکلات آن می‌چربند و به همین خاطر، این نوع از هاست‌ها، گزینۀ مناسبی برای میزبانی از انواع سایت‌ها و اپلکیشن‌ها محسوب می‌شوند.

هاست ابری بگیرید و خیال خود را راحت کنید

به‌جز در موارد خاص، هاست ابری بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید برای میزبانی از سایت و اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

هاست‌های ابری با تکنولوژی محاسبات ابری کار می‌کنند و به‌خاطر بهره‌وری از این تکنولوژی جدید، در مقایسه با انواع سنتی‌تر سرویس‌های میزبانی، مزایای زیادی را به کاربر ارائه می‌کنند.

امیدواریم توانسته باشیم دید کاملی دربارۀ این نوع از انواع سرویس‌های میزبانی ارائه کنیم تا در نهایت بتوانید تصمیم خیلی بهتری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید