۱۲ پیشنهاد برای رفتار با همسر لجباز


زندگی با همسری لجباز و یک دنده نه تنها ساده نیست، بلکه باعث خستگی و از پا افتادن شما می‌شود. مشکل اینجا است که حتی وقتی دلیل خوبی برای تغییر و پذیرش وجود دارد، همسر لجباز شما راضی به تغییر و کوتاه آمدن نمی‌شود. این لجبازی می‌تواند باعث ضربه دیدن رابطه و سرخوردگی شما شود. صبر کنید و ناامید نشوید. خوشبختانه راه‌هایی برای کنار آمدن با یک همسر لجباز وجود دارد.

این مطلب را بخوانید تا با روش‌های ساده و کاربردی تعامل با یک همسر لجباز آشنا شوید.

۱۲ پیشنهاد موثر برای برخورد با همسر لجباز

این پیشنهادها به شما کمک می‌کند تا ارتباط خودتان را همسر لجبار و یک‌دنده خود اصلاح کنید.

۱. آرامش خود را حفظ کنید

وقتی به همسر یا شریک زندگی لجبازتان نشانی از خشم و ناراحتی شما ببیند به احتمال زیاد روی بیشتر لجبازی می‌کند. شاید بپرسید چرا؟ پاسخ روشن است: چون به هدف خود رسیده!

وقتی با چنین موقعیتی رو به رو می‌شود سعی کنید از کوره در نروید. برای مدیریت خشم و حفظ آرامش خود به آرامش تا ده بشمارید. این کار ساده اجازه می‌دهد کمی به خود مسلط شوید.

۲. زمان مناسب برای گفت‌وگو را تشخیص دهید

به یاد داشته باشید هر زمانی مناسب گفت‌وگویی مهم با یک آدم لجباز نیست. اگر هسمر لجباز شما روز کاری پر استرسی داشته، تا صبح بیدار بود یا گرسنه است است دنبال گفت‌وگوی مهم و جدی با او نباشید. حتی آدم‌های معمولی هم در این چنین زمان‌هایی بی‌حوصله‌تر هستند.

بهترین زمان برای گفت‌وگو با یک آدم لجباز وقتی است که آرام و خوشحال است.

۳. عشق ورزیدن را فراموش نکنید

اجازه ندهید لجبازی طرف مقابل باعث شود تا عشق ورزیدن را فراموش کنید. به همسر خود عشق بورزید و این عشق را نشان دهید.

طبیعی است که هنگام بحث و دعوا با همسر لجباز خود احساس ناراحتی کنید، اما اجازه ندهید به این دلیل عشق را از او دریغ کنید.

اگر آرامش کافی داشته باشید و بتوانید در زمان لجبازی هم با همسر خود مهربان باشید احتمال کوتاه آمدن او بسیار است.

۴. از او تعریف کنید

همسر لجباز شما و احتمالا هر آدم لجباز دیگری باور دارد که هر کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد. پس قبل از هر پیشنهادی سعی کنید از نقاط مثبت راه حل او تعریف کنید و به او توجه نشان دهید. یک تعریف و تمجید ممکن است تاثیر بسیاری داشته باشد.

برای مثال، اگر مدل دیگری برای مدیریت مسائل مالی خانه در ذهن دارید کمی از زحمت این کار بگویید. می‌توانید به همسر لجباز خود بگویید که متوجه هستید که این کار چقدر سخت و حساس است و چقدر او را به زحمت می‌اندازد. بعد از این به او پیشنهاد کنید که با یک بودجه بندی دقیق‌تر می‌توانید زحمت او را کم‌تر کنید.

۵. با شریک زندگی‌ خود همدل باشید

بیشتر افراد لجباز از این که کسی آن‌ها را درک نمی‌کند رنج می‌برند. پیشنهاد ما این است که به جای اینکه مخالفت، زمانی را به گوش دادن به حرف‌های شریک زندگی‌تان اختصاص دهید و سعی کنید دغدغه او را درک کنید.

همدلی روشی مؤثر برای صحبت کردن با یک آدم لجباز است. اگر همسر لجباز شما احساس کند که حرفش را شنیده‌اید بخشی از لجبازی او از بین می‌رود و تمایلش به شنیدن شما بیشتر می‌شود.

۶. همیشه آماده‌ی سازش باشید

یکی از مهم‌ترین نکات درباره تعامل با آدم‌های لجباز این است که باید آماده‌ سازش باشید. احتمالا همسر لجباز شما روی حرف خودش خودش خیلی مصمم است و حاضر نیست به حرف شما گوش کنید. در این شرایط آمادگی سازش با او و عمل شدن بخشی از حرف خود را داشته باشید.

۷. به حرف‌های شریک زندگی‌تان گوش کنید

به همسرتان فرصت دهید تا صحبت کند و از موضع خود دفاع کند. بعد از او بخواهید همین حق را برای شما قائل باشد. افراد لجباز تمایل دارند عدالت‌خواه و منصف باشند. در نتیجه در برابر هر چیزی که غیرمنصفانه به نظر برسد مقاومت می‌کنند.

ابتدا اجازه دهید همسر شما از فکر خود دفاع کنید و بدون قطع کردن حرفش به او گوش کنید. در ادامه از فکر و ایده خود مطرح کنید و به او بگویید که حرف شما را قطع نکند. اجازه صحبت دادن به هر فرد و طرح استدلال‌ها و ایده‌های هر دو طرف می‌تواند راهی مؤثر برای رسیدن به سازش باشد.

۸. هرگز به همسرتان نگویید که اشتباه می‌کند

شاید «اشتباه می‌کنی» را در خیلی از مواقع حق طبیعی خود بدانید، اما یک آدم لجبار دوست ندارد چنین حرفی را بشنود. به جای اینکه بگویید به طور مستقیم بگویید: «داری به این موضوع اشتباه نگاه می‌کنی»، بهتر است بگویید:«من دیدگاهت را در این مورد درک می‌کنم و واقعا نکات خوبی مطرح کردی، اما من چند ایده متفاوت دارم.»

۹. تسلیم نشوید و اجازه سواستفاده ندهید

تسلیم شدن در برابر یک همسر لجباز ساده‌ترین راه برای فرار از تنش و درگیری است. با این اگر همیشه تسلیم شوید و خواسته او عملی شود، آن وقت راه سوءاستفاده را به همسر خود یاد دادید. اگر کسی از کاری که می‌کند نتیجه مطلوب بگیرد، دیگر دلیلی برای تغییر رویه ندارد.

تسلیم نشدن با سازش هیچ تضادی ندارد. تسلیم نشدن به این معنا است که شما گاهی وقت‌ها باید روی حرف خودتان پافشاری کنید تا به او یادآوری کنید که شما هم حق رای دارید.

۱۰. برای هر موضعی بحث نکنید و باهوش باشید

همسر لجباز شما از بحث کردن با شما لذت می‌برد و موضوع بحث چندان برایش مهم نیست. این یعنی شما برای حفظ آرامش و سلامت رابطه باید بدانید برای کدام موضوع وارد بحث می‌شوید؟

گاهی اوقات باید در برابر تمایل به جر و بحث یا کلنجار رفتن با همسرتان مقاومت کنید و به این بازی تن ندهید.

به جای بحث سر هر موضوع بی‌معنی و ساده‌ای، تنها در موضوع‌های مهم و ضروری با همسر خود بحث کنید.

۱۱. برای او توضیح دهید که دیدگاه شما چقدر مهم است

افراد لجباز اغلب آنقدر درگیر اهمیت خود می‌شوند که کلیت ماجرا را از خاطر می‌برند.. یکی از راه‌های تعامل با یک فرد لجباز این است که برای او توضیح دهید که یک موضوع مشخص چقدر و به چه دلیل برای شما مهم است.

برای مثال، شما می‌خواهید تعطیلات را با پدر و مادرتان بگذرانید، اما همسر شما به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید. کافی به او بگویید که گذراندن تعطیلات با پدر و مادرتان چقدر برای شما مهم است. این کار به او کمک می‌کند تا بفهمد موضوع غلط و درست بودن این حرف نیست، بلکه احترام به احساس و خواسته شما است.

۱۲. مزایای همسر لجبار را از یاد نبرید

حتما نمونه‌های منفی از لجبازی را در یک رابطه دیده‌اید. حالا سعی کنید نکات مثبت این لجبازی را ببینید.

چه بخواهید قبول کنید، چه نه، لجبازی در یک رابطه مزیت‌های خودش را دارد. احتمالا همسرتان، حتی در سخت‌ترین شرایط، به لطف لجبازی به اهداف، آرزوها و رویاهایش پایبند می‌ماند. این یعنی اگر هر دوی شما هدف مشترکی را تعیین کنید، به احتمال زیاد به آن می‌رسید.

یادآوری جبنه‌های مثبت داشتن همسری لجباز می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر با او کنار بیایید.

سؤالات رایج درباره شیوه رفتار با همسر لجباز و یک‌دنده

 

آیا همسر لجباز من می‌تواند رفتار خود را تغییر دهد؟

بله! افراد می‌توانند تغییر کنند، اما این تغییر نیازمند برقراری ارتباطی باز و صبر است. احساسات خود را راحت بیان کنید و از تاثیر تغییر او حرف بزنید. برداشتن گام‌های کوچک منجر به تحولات بزرگی می‌شود. اگر نیاز بود از کمک یک روانشناس استفاده کنید.

چرا شریک زندگی من تا این حد لجباز است و آیا این رفتار طبیعی است؟

لجبازی بیشتر وقت‌ها ریشه در گذشته آدم‌ها دارد. بیشتر وقت‌ها لجبازی ریشه در رفتار کنترل آمیز دیگران دارد. مواجه شدن با اختلافات طبیعی است، اما گفتگوی صریح به کشف ریشه اصلی مشکل کمک می‌کند. اگر لجبازی همسر خود را نتیجه مشکلاتی عمیق و اختلال‌های روانی می‌دانید، برای کمک به روانشناس مراجعه کنید.

اگر لجبازی شریک زندگی‌ام باعث ایجاد مشکل در رابطه‌ ما شود چه؟

عجله نکنید. با آرامش و به آرامی با او وارد گفت‌وگو شوید. از تاثیر منفی این لجبازی حرف بزنید. برای پیدا کردن نقاط مشترک تلاش کنید، به دنبال سازش باشید و انعطاف‌پذیری نشان دهید. به یاد داشته باشید، برای غلبه بر چالش‌ها، تلاش دو نفره لازم است.

عاشق و عاقل باشید و اگر لازم شد کمک بگیرید

اگر پیشنهادهای ما برای شما مؤثر نبوده‌اند، شاید بد نباشد به فکر کمک گرفتن از یک شخص سوم باشید. شاید یک متخصص زوج‌درمانی بتواند به شما و شریک زندگی لجبازتان کمک کند تا روش‌های مؤثرتری برای برقراری ارتباط بیاموزید.

با ایجاد برخی تغییرات در شیوه ارتباطی و شاید هم کمی کمک از بیرون احتمالا رابطه شما شکوفا می‌شود. عاشق و عاقل باشید و از کمک گرفتن نترسید.

منبع: marriage.com

دیدگاهتان را بنویسید