چرا ساعت حرکت نمی‌کند؟!



 جوان آنلاین: همه ما معمولاً موقعیتی را تجربه کرده‌ایم که به نظرمان زمان اصلاً به جلو حرکت نمی‌کند. در چنین موقعیتی است که دیگر نمی‌توانید روی کار تمرکز کنید؛ بنابراین پشت سر هم به ساعت نگاه می‌کنید و مشتاق آزادی هستید؟ این حس به ویژه زمانی که خود را در موقعیت‌های ناخوشایند یا یکنواخت می‌بینید؛ یک تجربه رایج و کاملاً طبیعی است. این حس می‌تواند ناشی از تمایل طبیعی ما برای جست‌وجوی راحتی یا لذت و اجتناب از ناراحتی باشد؛ بنابراین مهم است که تشخیص دهیم این احساسات بخشی عادی از وضعیت انسان هستند. اما آیا راه‌هایی برای کمک به گذر سریع‌تر زمان وجود دارد. اینجا کار‌هایی را برای شما فهرست کرده‌ایم که می‌توانند به گذر راحت‌تر زمان در چنین موقعیت‌هایی کمک کنند. 
 
 به ساعت نگاه نکنید: تماشای ساعت عاملی منفی بر سلامت و افزایش استرس و اضطراب است. این کار می‌تواند باعث بی‌قراری و بی‌صبری شما شود و توانایی‌تان را برای مشارکت کامل در لحظه حال مختل کرده و بر بهره‌وری و روحیه شما تأثیر منفی داشته باشد. 
مهارت کنار آمدن با ناراحتی یا یکنواختی در موقعیت‌های مختلف، برای رشد شخصی و تاب‌آوری ضروری است. آرزوی گذر زمان به توسعه این مهارت کمک نمی‌کند. در‌عوض، مهم است که ناراحتی را در آغوش بگیریم و بپذیریم. به خودمان اجازه دهیم آن را بدون تلاش برای فرار یا عجله تجربه و حس کنیم. با انجام این کار، می‌توانیم با سهولت بیشتری در موقعیت‌های چالش برانگیز حرکت کرده و ظرفیت خود را برای مدیریت ناراحتی به روشی سالم و سازنده افزایش دهیم. 
 ایجاد یک روال کاری: زمانی که در محل کار هستیم، اغلب با چیز‌های مختلفی درگیر شده و چند کار را همزمان انجام می‌دهیم، اما این می‌تواند استرس‌زا باشد. در صورت امکان، ایجاد یک روال منظم و قابل پیش‌بینی ایده خوبی است. وقتی رویه منظمی در کار‌ها داشته باشیم، کار‌ها را به صورت خودکار سر جایشان انجام داده و کمتر متوجه گذر زمان می‌شویم. بنابراین، با یک روال منظم، احتمال بیشتری وجود دارد که کار‌ها را بدون اینکه متوجه شوید چقدر زمان برده‌اند؛ انجام دهید. این ترفند لزوماً کار را هیجان انگیزتر نمی‌کند یا باعث نمی‌شود از کار در محل کار بیشتر لذت ببرید، اما می‌تواند باعث شود زمان صرف شده کمی سریع‌تر بگذرد. 
 رسیدن به جریان: بهتر است همیشه روی کار‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید کار کنید و حواس پرتی را به حداقل برسانید. این جریان زمانی اتفاق می‌افتد که در یک کار غرق و با آن درگیر شوید. سایر عواملی که به این امر کمک می‌کنند عبارتند از حذف حواس پرتی‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی یا سایر اعلان‌ها، اطمینان از اینکه همکاران مزاحم ما نمی‌شوند و تعیین محدودیت زمانی یا ضرب‌الاجل برای خودمان، بنابراین احساس می‌کنیم مجبوریم تا حد امکان در اسرع وقت غرق شویم. 
 تقسیم زمان به بخش‌های کوچک‌تر: ممکن است روز کاری شما طولانی به نظر برسد. اما می‌توانید آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا مدیریت آن آسان‌تر شود. همچنین می‌توانید برای کار روی فعالیت‌های خاص، بدون وقفه، زمان را در برنامه خود مسدود کنید. کار‌های زیاد روی هم انباشته شده، می‌تواند دلهره‌آور باشد و باعث کش آمدن زمان شود. بنابراین برنامه‌ریزی کنید و فقط روی یک کار در هر زمان تمرکز کنید. همچنین بهتر است وظایف را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید. این می‌تواند به مدیریت آن‌ها و احساس موفقیت بیشتر در هنگام تکمیل‌شان کمک کند. افزون بر این، نکته مهم این است که باید استراحت هم داشته باشید. اگر می‌توانید استراحت‌ها را در زمان‌هایی انجام دهید که مناسب شماست. 
 درگیر فعالیت‌های جذاب شوید: کار‌ها همیشه جذاب نیستند. اما انتخاب فعالیت‌های جذاب در صورت امکان باعث می‌شود از نگاه کردن به ساعت و تمرکز روی زمان باقی مانده در روز کاری خود منحرف شوید. 
اگر ترکیبی از کار‌های خسته‌کننده و جذاب برای انجام دادن دارید؛ روز خود را طوری سازماندهی کنید که فعالیت‌های جذاب در اولویت قرار گیرند. اگر می‌دانید در چه کار‌هایی خلاق‌تر و پربارتر هستید؛ می‌توانید روی هیجان انگیزترین و جذاب‌ترین کار‌ها تمرکز کنید و کار‌های کم تقاضاتر را برای زمان‌هایی از روز که بهره‌وری کمتری دارید؛ نگه دارید. این ممکن است باعث شود زمان سریع‌تر بگذرد و بعد ناگهان متوجه می‌شوید که وقت ناهار است. 
 تمرین آگاهی از لحظه حال: ذهن آگاهی می‌تواند مؤثر باشد و به شما در تغییر درک زمان کمک کند. با تمرین ذهن آگاهی، می‌توانیم نگرشی از آگاهی بدون قضاوت را پرورش دهیم و کاملاً در لحظه حال درگیر شویم. این می‌تواند به ما در قدردانی از غنای تجربیات‌مان و کاهش احساس فشار زمان کمک کند. می‌توانید با ترک میز کار خود برای انجام یک پیاده‌روی شروع کنید. روی احساس حرکت بدن‌تان تمرکز کنید؛ یا روی درخشش آفتاب بر پوست‌تان، یا جریان هوایی که روی دستان‌تان یا چیز‌هایی که می‌توانید ببینید یا بو کنید. اگر واقعاً نمی‌توانید میز خود را ترک کنید، می‌توانید توجه خود را به دور بدن خود بچرخانید، از بالای سر خود شروع کنید و ببینید الان چه احساسی دارد، به تدریج به سمت انگشتان پا حرکت کنید. آیا هیچ تنشی وجود دارد؟ با زندگی در لحظه، می‌توانید به خودتان کمک کنید از آنچه در لحظه می‌گذرد احساس رضایت بیشتری داشته باشید، تا اینکه به آینده یا گذشته نگاه کنید. 
 از ابزار و تکنیک‌های بهره‌وری استفاده کنید: می‌توانید ابزاری مانند تکنیک پومودورو را امتحان کنید. براساس این تکنیک ۲۵دقیقه روی یک برنامه کار کنید و سپس پنج‌دقیقه استراحت کنید. بعد از مدتی یک استراحت طولانی‌تر ۱۵دقیقه‌ای به خودتان بدهید. شما می‌توانید این تکنیک را با نیاز‌های خود سازگار کنید. اگر برای تمرکز به زمان بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید ۵۰دقیقه یا یک ساعت کار کنید و سپس ۱۰دقیقه استراحت کنید. 
اگر به طور معمول در خانه خود کار می‌کنید؛ سعی کنید برای مدتی در اتاق دیگری کار کنید یا زمان استراحت به یک کافی‌شاپ یا کتابخانه نزدیک بروید. اگر در دفتر هستید، بعد از ناهار پیاده‌روی کنید یا در زمان استراحت بیرون بنشینید تا تغییر منظره داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید