مشارکت جهاددانشگاهی در ساخت دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا



ایسنا/فارس رئیس جهاددانشگاهی کشور یکی از ویژگی‌های این نهاد را کنار هم قرار دادن پژوهش، تحقیق و کار در کنار یکدیگر عنوان کرد و از مشارکت در ساخت دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا در شیراز خبر داد.

حسن مسلمی نائینی امروز سه‌شنبه پنجم تیرماه در حاشیه مراسم افتتاحیه مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا، در جمع خبرنگاران در شیراز، جهاددانشگاهی را یک نهاد انقلابی دانش‌بنیان توصیف کرد که واقعاً در علم و فناوری از ابتدای تأسیس تاکنون پیشران بوده است.

وی افزود: از اوایل انقلاب اسلامی که جهاددانشگاهی تأسیس شد، مشکلات متعددی در کشور وجود داشت، دانشگاه‌ها تعطیل بود و حتی تحقیقاتی در دانشگاه‌ شروع نشده بود اما جهاد دانشگاهی از همان ابتدای تأسیس در زمینه‌های مختلف علمی، پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و سایر رشته‌های مورد نیاز کشور اقدامات، تحقیقات و پژوهش‌های متعددی انجام داد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در جبهه‌ها را تقویت کرد یا از بنیان ساخت، گفت: یکی از اقداماتی که جهاددانشگاهی انجام داد این بود که به خصوص در دهه ۶۰ که خروج ارز زیادی به خاطر درمان ناباروری و سایر موضوعات پزشکی از کشور خارج می‌شد را متوقف کرد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: زنده یاد دکتر کاظمی آشتیبانی با تعدادی از جوانان جهاددانشگاهی و محققانی که همگی افراد متعهد و دارای ایمان و اعتقاد بودند، پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد و کارهایی در حوزه درمان ناباروری و ژنتیک انجام داد که باعث شد پرچم جمهوری اسلامی هم در داخل هم در دنیا برافراشته شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی جزء ۱۰ پژوهشگاه بزرگ دنیاست، افزود: مباحث درمان ناباروری و ژنتیک آن ابتدا در تهران شکل گرفت اما بسیاری از نقاط کشور خواهان دریافت این خدمات بودند لذا شعب رویان در نقاط مختلف کشور ایجاد شد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه بخشی از علوم حوزه درمان ناباروری و ژنتیک آن منحصراً در اختیار جهاددانشگاهی است، گفت: امروز در شیراز مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا افتتاح شد که دارای مراکز درمان ناباروری و ژنتیک است و این به دلیل آن است که جهاددانشگاهی افرادی که در پژوهشگاه رویان تربیت کرده است را به راحتی در اختیار دیگر بخش‌ها قرار می‌دهد به خصوص در جایی که خیران پای کار هستند و قطعاً جهاددانشگاهی کمک خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی این است که تحقیق، پژوهش و کار در کنار هم هستند. در عین حال که در بیمارستان درمان انجام می‌دهند، همزمان روش‌های درمانی مختلف را تحقیق و پژوهش می‌کنند و این یکی از ویژگی‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی هم هست.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی مراکز درمانی را در کنار مراکز پژوهشی قرار داده است، افزود: در آینده نزدیک در اینجا دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا با همکاری و همت جهاددانشگاهی در شیراز تأسیس خواهد شد تا هم تولید علم انجام داده و علم تولید شده را به کار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید