سقوط شهاب‌سنگ نخلا در مصر


28 ژوئن 1911، شهاب‌سنگ «نخلا» در ساعت 09:00 در ناحیه «ابوحموس» استان «البحیره» مصر سقوط کرد. این شهاب‌سنگ از نوع آکندری مریخی، تنها یکی از 5 شهاب‌سنگ مریخی است که درحال سقوط به زمین دیده‌ شده‌ است.

شهاب‌سنگ مریخی شهاب‌سنگی است که در سیاره مریخ تشکیل شده، در اثر برخوردی از سیاره به بیرون پرتاب شده‌ و به زمین رسیده‌‌ است.

بسیاری از مردم شاهد نزدیک‌شدن شهاب‌سنگ از شمال غربی، با شیب حدود 30 درجه، همراه با مسیر مشخص‌شده‌ با ستونی از دود سفید بودند. چندین انفجار نیز قبل از سقوط به زمین در منطقه‌ای به قطر 4.5 کیلومتر شنیده‌ شد و حدود چهل قطعه کشف شد. قطعات تا عمق یک متر در زمین مدفون شده‌ بودند.

نخلا
این تصویر سطوح داخلی شهاب‌سنگ نخلا را پس از باز شدن‌ نشان می‌دهد.

از وزن اولیه تخمینی 10 کیلوگرم، وزن قطعات بازیابی‌شده‌ از 20 گرم تا 1813 گرم متغیر بود. دو قطعه، که در نزدیکی روستای عزت عبدالملک پیدا شد، توسط دولت مصر به موزه بریتانیا ارائه شد.

نخلا حاوی هیدروکربن‌های پیچیده‌ای است که ممکن است نشان‌دهنده حیات میکروبی باشد.

کشاورزی به‌نام «محمدعلی افندی حکیم» در روستای «دنشال» ادعا می‌کرد که یک قطعه از شهاب‌سنگ روی یک سگ فرود آمده‌ است. او می‌گفت شهاب‌سنگ بلافاصله حیوان را بخار کرده است.

اما از آنجایی که هیچ بقایایی از سگ پیدا نشد و شاهد عینی دیگری برای مرگ سگ وجود نداشت، این داستان همچنان مبهم است و در میان منجمان به یک افسانه تبدیل شده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید