احساس پوچی و ۵ راه مقابله با آن در زندگی


تا به حال شده در زندگی خود احساس پوچی کنید؟ شاید بپرسید احساس پوچی در زندگی به چه معنا است؟ با احساس پوچی چگونه می‌توان مقابله کرد؟ اگر در زندگی احساس پوچی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. راه‌های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد که با هم ۵ مورد کاربردی آن‌ها را مرور می‌کنیم.

دلایل احساس پوچی در زندگی می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. برای مثال، مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی یا اختلالات خلقی ممکن است به احساس غم و ناامیدی منجر شود. این احساسات می‌توانند علاقه‌تان را به فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید، کم کند. علاوه‌بر این، سرخوردگی در کار، خانه یا اجتماع ممکن است شما را به جست‌وجوی معنایی عمیق‌تر در زندگی وادارد.

اما برای بهبود رضایت و حس هدفمندی در زندگی راه‌حل‌هایی وجود دارد. با چطور همراه شوید.

زندگی بی‌معنی و احساس پوچی در زندگی

«زندگی بی‌معنی» اغلب به زندگی‌ای گفته می‌شود که فرد آن را فاقد هدف، ارزش یا اهمیت اساسی می‌بیند. این احساس پوچی می‌تواند با بحران‌های وجودی همراه باشد، بحرانی که فرد را به پرسش درباره ذات زندگی وادار می‌کند.

این احساس پوچی حتی زمانی که همه چیز به ظاهر خوب به نظر می‌رسد، می‌تواند به سراغ شما بیاید. برای مثال، فردی ممکن است در خانه رویایی خود زندگی کند یا شغلی با درآمد بالا داشته باشد، اما همچنان احساس کند که بخشی از قلب و روحش تهی از هر چیزی است.

با تمام این‌ها باید توجه داشته باشید که زندگی هیچ انسانی واقعاً بی‌معنی نیست. اگر در این جهان زندگی می‌کنید، دلیلی معنادار در وجودتان نهفته است. شاید چالش‌های زندگی بینش و دقت لازم برای یافتن معنای زندگی را از شما گرفته باشند.

البته باید به یاد داشته باشیم «معنای زندگی» صرفا مترادف با شادی، موفقیت، راحتی یا سلامتی نیست. معنا داشتن دغدغه و دلیل برای زندگی است. اگر در هر مقطعی از زندگی خود به یک موجود زنده کمکی کرده باشید، زندگی معناداری داشته‌اید.

در نتیجه باید گفت که مفهوم «زندگی بی‌معنی» و احساس پوچی در زندگی می‌تواند ذهنی باشد و به‌طور گسترده‌ای بین افراد متفاوت باشد. این معنا اغلب به انتظارات شخصی و هنجارهای اجتماعی بستگی دارد. پس هر فرد مسیر خود را برای کشف معنای زندگی دارد.

۵ راه مقابله با احساس پوچی در زندگی

حالا که معنای حس پوچی را متوجه شدیم ۵ راه مقابله با آن را مرور می‌کنیم.

۱ـ هدف‌دار زندگی کنید

شروع مسیر زندگی هدفمند، با تعریف ارزش‌ها و باورهای شخصی‌تان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این مدت، تمرین گفت‌وگوی مثبت با خود و دورشدن از حواس‌پرتی‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مفید باشد.

برای عمیق‌ترشدن در آنچه برای زندگی هدفمند می‌خواهید و نیاز دارید، احساساتتان را کاوش کنید. سؤالات زیر برای شروع‌کردن کمک‌کننده‌اند:

  • چه‌چیزهایی باعث شادی‌ام می‌شوند؟
  • دوست دارم کدام علایق و اشتیاقات را بیشتر کشف کنم؟
  • چه‌چیزی مرا به‌سمت موفقیت می‌برد؟
  • موفقیت برایم به چه معناست؟

۲ـ قدردانی را تمرین کنید

براساس یافته‌ها، قدردانی و شکرگزاری برای آنچه در زندگی دارید، راهی برای در آغوش گرفتن خوبی‌های اطرافتان است که به‌سمت زندگی رؤیایی‌تان هدایت و به پیداکردن هدفی برای روزتان کمک می‌کند.

مطابق با تحقیقات دیگر، نوشتن شکرگزاری به افراد کمک می‌کند تا شرایط خود را به‌صورت مثبتی بازتعریف کنند، استرس را کاهش دهند و حال روحی‌شان را بهتر کنند. می‌توانید با روش‌های زیر، قدردانی را در زندگی روزمره‌تان بگنجانید:

  • نامه‌نوشتن به فردی که تأثیر مثبتی بر زندگی‌تان داشته است.
  • تهیة فهرست از چیزهایی که برایشان سپاس‌گزارید.
  • اختصاص‌دادن زمان برای درنگ کردن در لحظاتی که احساس قدردانی می‌کنید.
  • ابراز قدردانی در هنگام دعا.

۳ـ کارهای معنا بخش را کشف کنید

احساس پوچی

توجه‌کردن به چیزهایی که به زندگی‌تان معنا می‌دهند، می‌تواند در پیداکردن جنبه‌های مثبت کمک کند. گاهی اوقات، به نظر می‌رسد معمولی‌ترین چیزها بیشترین معنا را دارند، ازجمله دیدن منظره‌ای زیبا در طبیعت.

دکتر نول نلسون (Dr. Noelle Nelson)، نویسنده و روان‌شناس بالینی، توضیح می‌دهد که «انجام‌دادن کاری با معنا شامل اهمیت و ارزش دادن به آن کار است.»

مثال‌هایی از دکتر نلسون دربارة چگونگی یافتن معنا در زندگی روزمره:

  • تنظیم‌کردن زنگ هشدار در صبح برای اینکه به خودتان زمان کافی برای آماده‌شدن برای روز دهید، بدون اینکه عجله کنید.
  • در آغوش گرفتن همسرتان، نه به این علت که کاری روتین است، بلکه به‌این‌دلیل که می‌خواهید از او قدردانی کنید.

همچنین می‌توانید تمرین «ذهن‌آگاهی با قهوه» را امتحان کنید که شامل آگاه‌کردن پنج حس هنگام مصرف نوشیدنی دلخواه مانند قهوه، چای یا آب می‌شود.

۴ـ روی روابط مثبت تمرکز کنید

گذراندن وقت با افراد مثبت، راهی مطمئن برای پیداکردن معنا در زندگی است. بهترین روابط، روابطی‌اند که در آن‌ها افرادی حضور دارند که در طول مسیر، با حمایت و انرژی مثبت، تشویقتان می‌کنند.

همچنین می‌توانید با مرور خاطرات خوش با خانواده و دوستان، گوش‌دادن به موسیقی‌ای که یادآور دوران شاد است یا ساختن آلبوم عکسی برای رویدادهای مهمّ زندگی، فضایی نوستالژی ایجاد کنید.

مطابق با تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۲، گذراندن لحظاتی با حسّ نوستالژی می‌تواند به افراد در یافتن، حفظ و بازگرداندن معنا در زندگی کمک کند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوستالژی می‌تواند حسّ تعلق و پذیرش را حتی در مواجهه با چالش‌های زندگی افزایش دهد. این نکته مهم است که به یاد داشته باشید همة افراد گذشتة مثبتی برای مرورکردن ندارند. اگر تجربة مثبتی با نوستالژی ندارید، به فکر شناسایی فرد یا تجربه‌ای باشید که خاطرات مثبت‌تر یا لذت‌بخش‌تری را برایتان به همراه دارد.

۵ـ از متخصص کمک بگیرید

سفر درجهت یافتن معنای زندگی می‌تواند دشوار باشد، اما لازم نیست به‌تنهایی آن را طی کنید. برای کمک به مقابله با احساس پوچی و پیداکردن معنا در زندگی، با درمانگر یا روان‌شناسی صحبت کنید.

اگر مشکل سلامت روان دارید، درمانگر یا روان‌شناس در مدیریت علایمی کمک می کند که ممکن است به احساسانی که تجربه می‌کنید منجر شود

بیایید مرور کنیم

همانطور که دیدید راه‌های مقابله با احساس پوچی در زندگی راه‌هایی پیچیده، عجیب و خاص نیستند. با این همه باید اعتراف کرد که پیمودن همین راه‌های به ظاهر ساده، آشنا و شاید حتی تکراری برای بسیاری دشوار است. اگر شما هم از کسانی هستید که در طی کردن این مسیر مشکل دارید از دوستان مورد اعتماد و حتی روانشناس و تراپیست کمک بگیرید.

زندگی چنان ارزشمند است که دست یاری به سوی دوستان خود یا متخصصان دراز کنید. موافق هستید؟

منبع: psychcentral , psychologytoday


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.




دیدگاهتان را بنویسید